احتمالا شما هم نام المنت یخچال را شنیده اید و در مورد نحوه نقش آن در عملکرد یخچال، کنجکاو هستید. قبل از دانستن هر چیزی باید بدانید که برای تولید سرمای یخچال، باید گرما هم ایجاد شود؛ در واقع، گرما هم بخشی از چرخه تبرید یخچال است و بدون آن کامل نمی شود.

یکی از مهم ترین قطعاتی که مربوط به گرمازایی در یخچال است، هیتر المنت می باشد. هیتر المنت برای از بین بردن برفک و جلوگیری از یخ زدن یخچال فریزر استفاده می شود. در واقع یکی از مهم ترین قطعاتی که هنگام یخ زدن یا برفک زدن یخچال باید برسی شود، المنت های یخچال هستند؛ بنابراین مهم است که به خوبی از آن ها نگهداری کرده و هر چند مدت یک بار، گرد و غبار و کثیفی های آن را تمیز کنید.

انواع هیتر المنت یخچال فریزر

هیتر المنت، یکی از مهم ترین قطعات یخچال است و عملکرد صحیح دستگاه به آن بستگی دارد. به طور کلی، انواع هیتر المنت های یخچال فریزر ، به سه دسته تقسیم می شود:

  • المنت لوله ای آلومینیومی
  • المنت میله ای فلزی
  • المنت شیشه ای

انواع هیتر المنت یخچال فریزر ، بر اساس نوع، مدل و قدرت یخچال فریزر، متغییر هستند. برای مثال، در یخچال هایی که بزرگ تر بوده و قدرت کمپرسور بیشتری دارند، باید هیتر المنت بزرگ تر، ضخیم تر و پرقدرت تری تعبیه شده باشد.

المنت های یخچال، معمولا در مکانی یکسان جای گذاری می شوند، یعنی پشت یخچال ها. در برخی مدل های یخچال های قدیمی، این قطعات در زیر فریزر نصب شده اند.

هیتر المنت لوله ای آلومنیومی

این هیتر المنت لوله ای، از جنس میله های آلومنیومی است و بیشترین مصرف را دارد. هیتر المنت های آلومنیومی بین یک تا دوازده متر طول داشته و توانی بین ۲۵ تا ۴۰۰ وات دارند.

این نوع هیتر المنت یخچال فریزر، کاربرد فراوانی داشته و مزیت هایی نسبت به دیگر انواع المنت یخچال فریزر دارد. اول این که به علت داشتن بیشترین سطح تماس با نفراست، انتقال حرارت بسیار خوبی دارد و علاوه بر بهتر عمل کردن در برابر برفک و یخ ها، در کاهش مصرف برق هم موثر است. یکی دیگر از مزایای هیتر المنت های آلومینیومی، پایین تر بودن دمای آن ها نسبت به دیگر المنت ها می باشد.

با این حال، فراموش نکنید که با وجود این مزایا، معایبی هم وجود دارد. مثلا، هیتر المنت های لوله ای به دلیل بزرگ تر بودن نسبت به دیگر المنت ها، مراحل تولید سخت تری هم دارند. علاوه بر این، کیفیت مواد ساخت در عملکرد این قطعه تاثیر مستقیمی دارد؛ اگر مواد خوبی در فرآیند ساخت این قطعات استفاده نشود، یخچال به خوبی دیفراست نمی کند و احتمال سوختن المنت ها بالا می رود.

المنت های میله ای فلزی

هیتر المنت های میله ای فلزی، دسته دیگری از انواع المنت های یخچال فریزر هستند. این المنت ها، از لوله های فولادی یا استیل ساخته شده اند و طولی بین ۳۰ تا ۱۴۰ سانتی متر دارند. توان آن ها نیز از ۱۵۰ تا ۱۰۰۰ وات متغییر می باشد.

همانطور که احتمالا در مقایسه با المنت قبلی متوجه شدید، طول این هیتر المنت کوتاه تر است و به همین دلیل به راحتی نصب می شود و دمای بیشتری را تحمل می کند. با وجود این مزایا، معایبی مثل مصرف زیاد برق و انرژی را هم به همراه دارد. این مورد به دلیل عدم تماس مستقیم با نفراست یخچال اتفاق می افتد.

علاوه بر این مورد، در طی برفک زدایی یخچال، دمای این قطعه بسیار بالا می رود. این امر، می تواند خطرناک باشد و باعث ذوب پلاستیک ها و دفرمه شدن شوند.

المنت های میله ای فلزی

هیتر المنت شیشه ای

آخرین نوع هیتر المنت ها، المنت شیشه ای است. هیتر المنت های شیشه ای طولی بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر دارند. همچنین توان آن ها از ۵۵ وات تا ۲۰۰ وات است. این المنت ها، نسبت به دو نوع المنت دیگر مصرف برق بسیار پایینی دارند و به راحتی نصب می شوند.

همانطور که مشخص است، جنس این المنت از شیشه است و وقتی بر روی کاور شیشه ای آن آب می ریزد، می شکند. همچنین با این المنت ها ممکن است در نقاطی که نور و گرما به آن نمی رسد، برفک جمع شود و بر عملکرد و کارایی یخچال تاثیر منفی بگذارد.

شکل المنت یخچال

المنت های یخچال معمولا شبیه به هم هستند و با توجه به جنس شان، کمی تفاوت می کنند.

هیتر المنت ها معمولا به صورت لوله های موازی هستند که کاملا به هم متصل می باشند. همچنین این قطعه دارای دو سیم است که برای نصب المنت در یخچال استفاده می شوند.

المنت های لوله ای و فلزی، تماما با فلز پوشیده شده اند، در حالی که المنت های شیشه ای، از شیشه شفاف ساخته شده اند.

شکل المنت های یخچال

مقدار اهم المنت های یخچال

عملکرد این قطعات بر اساس قانون “اهم” است و در صورت نیاز به تعویض هیتر المنت های یخچال فریزر، دانستن این مقدار ضروری است.

به کمک دستگاه مولتی متر و یا اهم سنج، می توان اهم هیتر المنت یخچال را اندازه گیری کرد.

المنت های یخچال اهم های متفاوتی دارند؛ برای مثال بعضی از مدل ها ۱۰۰ اهم و بعضی تا ۵۰۰ اهم هم مقاومت دارند.

لازم به ذکر است که ولتاژ رایج در ایران حدود ۲۲۰ ولت می باشد؛ اما بر اساس ولتاژ، این مقدار قابل تغییر است.

علت سوختن المنت یخچال

خبر سوختن هیتر المنت های یخچال، چیزی نیست که شما بخواهید بشنوید. المنت ها، نقش کلیدی در برفک نزدن یخچال و عملکرد صحیح آن دارند؛ بنابراین خرابی آن ها تاثیر قابل توجهی بر کارکرد و راندمان یخچال خواهد گذاشت.

یکی از مهم ترین علل سوختن هیتر المنت یخچال ها، نرسیدن آب کافی به آن ها است. هیتر المنت ها، در واقع آب مورد نیاز خود را از آب شدن برفک و یخ های یخچال تامین می کنند؛ بنابراین اگر به علت برخی مسائل، آب کافی به هیتر المنت نرسد، این قطعه می سوزد.

مواردی که در نرسیدن آب به هیتر المنت نقش دارند:

  • مشکل داشتن کمپرسور
  • در رفتن گاز یخچال
  • باز شدن بیش از حد درب یخچال
  • خرابی واشرهای دور درب
المنت شیشه ای یخچال

علائم خرابی و سوختگی هیتر المنت یخچال

خرابی یا سوختن هیتر المنت یخچال با یک سری علائم همراه است. لزوما داشتن یکی از این موارد، نشانه خرابی المنت شما نیست و معمولا باید چند علائم با هم ظاهر شوند.

این علائم عبارتند از:

  • خنک شدن بیش از حد یخچال
  • سرد نشدن یخچال
  • یخ زدن اپراتور
  • گرم نبودن قسمت پشتی یخچال
  • برفک و یخ زدن بیش از حد یخچال فریزر

آیا ممکن است یک یخچال هیتر المنت نداشته باشد؟!

بله. برخی یخچال ها فرآیند دیفراست یا برفک و یخ زدایی خود را بدون هیتر المنت انجام می دهند. این فرآیند به وسیله معکوس کردن چرخه گردش گاز مبرد، به کمک شیر برقی صورت می گیرد.

در این مدل یخچال های بدون المنت، انتقال گرما مستقیما به سمت برفک ها است؛ یعنی وقتی گاز سرد باعث تولید یخ و برفک می شود، از طرفی همان گاز باعث آب کردن برفک ها هم می شود و در نتیجه، زمان برفک زدایی یخچال کمتر خواهد بود.

در این مدل یخچال ها، بخاطر این که یک شیر برقی مسیر گاز را تغییر می دهد، فرآیند دیفراست هر ۳ روز صورت می گیرد. استهلاک این شیر برقی هم بالا بوده و تعمیر آن سخت و هزینه بر است.